مقدمه: دوره نوجوانی همراه با چالشهای متعددی است که از جمله آنها به مشکلات رفتاری اشاره شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه تاثیر درمان راه حل مدار و مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک بر اختلالات رفتاری دانشآموزان دوره متوسطه بود.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون همراه با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم دارای مشکلات رفتاری ناحیه دو آموزش و پرورش کرمان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. 45 دانش آموز از جامعه مذکور غربال و به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به شیوه کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش(مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک و درمان راه حل مدار) 15 نفر و یک گروه کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمع آوری داده شامل فهرست مشکلات رفتار کودک آخنباخ(CBCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بُنفرونی با نرم افزار SPSS-26 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان راه حل مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات درون سازی شده(اضطراب، افسردگی، گوشه گیری و شکایت جسمانی) و برون سازی شده(رفتار قانون شکنانه و رفتار پرخاشگرانه) اثربخش بوده و موجب کاهش این مشکلات شده است. همچنین نتایج نشان داد که درمان راه حل مدار در مقایسه با آموزش تعامل والد-کوک اثربخشی بیشتری در کاهش مشکلات درونیسازه شده و مشکلات برون سازی شده داشته است (05/0 P<).
نتیجه گیری: نتیجهگیری مطالعه حاضر نشان داد که درمان راه حل مدار و آموزش تعامل والد-کوک بر مشکلات رفتاری نوجوانان تاثیر داشته و میتوان از این رویکردها در بهبود مشکلات رفتاری آنها استفاده نمود.
mortazavi mehrizi M, Maazallahi F, Fallah Zade M, Zahra S. Comparing the effect of solution-oriented therapy and intervention based on parent-child interaction on behavioral disorders of secondary school students. IJPN 2024; 12 (4) :65-79 URL: http://ijpn.ir/article-1-2411-fa.html
مرتضوی مهریزی مهناز، معاذاللهی فاطمه، فلاح زاده محدثه، صفری زهرا. بررسی مقایسه تاثیر درمان راه حل مدار و مداخله مبتنی بر تعامل والد-کودک بر اختلالات رفتاری دانش آموزان دوره متوسطه. روان پرستاری. 1403; 12 (4) :65-79