[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و آمیختگی شناختی در مادران دارای فرزند با و بدون اختلال یادگیری خاص: یک مطالعۀ علی-مقایسه‌ای
زهره ولیئی ، مهدی زمستانی* ، فرنوش آراسته
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، m.zemestan@gmail.com
چکیده:   (182 مشاهده)
مقدمه: مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص به دلیل مشکلات یادگیری کودکان خود فشار روانی بیشتری را نسبت به سایر مادران تجربه می‌کنند و این امر ممکن است منجر به تغییر در برخی از مؤلفه‌های روانشناختی در آنها شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و آمیختگی ‌شناختی در مادران دارای فرزند با و بدون اختلال یادگیری خاص انجام شد.
روش کار: جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص در شهر سنندج بود که جهت درمان اختلالات یادگیری فرزندان خود در طول سال‌تحصیلی 1403-1402 به مراکز ناتوانی‌های یادگیری (توان پویا، رهنما و راه نو) مراجعه کرده بودند. از میان این مادران تعداد 75 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، همچنین 75 نفر از مادران فرزندان عادی به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. ابزارها عبارت بودند از پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم (AAQ-II) و پرسشنامه آمیختگی شناختی (CFQ) و داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) توسط نرم افزار SPSS-28 تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مادران از لحاظ انعطاف‌‌پذیری روان‌شناختی و آمیختگی ‌شناختی تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که میانگین نمرات مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص در انعطاف‌پذیری روان‌شناختی (01/0p< ,510/29F=)  کمتر و در آمیختگی شناختی (01/0p< ,127/49F=) بیشتر از گروه عادی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعۀ حاضر، مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص در مقایسه با مادران کودکان عادی انعطاف‌پذیری روان‌شناختی پایین‌تر و آمیختگی شناختی بالاتری را تجربه می‌کنند. برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مادران دارای فرزند مبتلا به ناتوانی یادگیری خاص جهت تقویت انعطاف‎پذیری روانشناختی، کاهش آمیختگی شناختی و بهبود سایر مؤلفه‌های روانشناختی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: انعطاف‌پذیری روان‌شناختی، آمیختگی شناختی، اختلالات یادگیری خاص، والدین، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
متن کامل [PDF 354 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/22 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار: 1403/7/10 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valiei Z, Zemestani M, Arasteh F. Psychological Flexibility and Cognitive Fusion in Mothers of Children with and without Specific Learning Disorder: A Causal-Comparative Study. IJPN 2024; 12 (4) :25-35
URL: http://ijpn.ir/article-1-2360-fa.html

ولیئی زهره، زمستانی مهدی، آراسته فرنوش. انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و آمیختگی شناختی در مادران دارای فرزند با و بدون اختلال یادگیری خاص: یک مطالعۀ علی-مقایسه‌ای. روان پرستاری. 1403; 12 (4) :25-35

URL: http://ijpn.ir/article-1-2360-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( مهر و آبان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660