دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ،ایران ، kourosh1685@gmail.com
چکیده: (1905 مشاهده)
مقدمه: پرستاری در بخش انکولوژی با عوامل استرس زای مختلفی همراه است که می تواند وضعیت روانشناختی پرستاران این بخش را متاثر کند. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران شاغل در مرکز انکولوژی بیمارستان شهید بقایی 2 اهواز انجام شد.
روش کار: این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی در سال 1399 انجام شد. 64 پرستار شاغل در 5 بخش انکولوژی بیمارستان بقایی 2 اهواز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار تحقیق: شامل پرسشنامه های دموگرافیک، شادکامی آکسفورد ، تاب آوری کانر و دیویدسون CD-RIS بود. برای گروه آزمون مداخله شامل آموزش مهارت های خوش بینی و مثبت اندیشی (مارتین سلیگمن 1988) در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای انجام گرفت و یک هفته بعد از اتمام مداخله آزمون مجدد به عمل آمد.
نتایج: دو گروه از نظر گروه های سنی، جنسیت، سطح تحصیلات ، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی، سابقه ی کاری، نوبت کاری در دوگروه آزمون وکنترل تفاوت آماری معناداری نداشتند (05/0
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان شادکامی و تاب آوری پرستاران با آموزش مهارت های مثبت اندیشی تقویت شده است. آموزش مهارت های مثبت اندیشی یک رویکرد بدون عارضه، کم هزینه و قابل اجرا است که اثربخشی آن در این مطالعه مورد تایید قرار گرفت و لذا میتوان از آن به صورت فراگیر به عنوان یک برنامه توانمندسازی برای پرسنل پرستاری به ویژه در بخش های انکولوژی استفاده کرد.
Ansarimehr F, zarea K, Farsi Z, Haghighizadeh M H. The Effect of Positive Thinking Skills Training on Happiness and Resilience of Nurses in Shahid Baqaei oncology Hospital of Ahvaz. IJPN 2022; 10 (4) :65-74 URL: http://ijpn.ir/article-1-2013-fa.html
انصاری مهر فائزه، زارع کوروش، فارسی زهرا، حقیقی زاده محمدحسین. بررسی تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران شاغل در مرکز انکولوژی بیمارستان شهید بقایی 2 اهواز. روان پرستاری. 1401; 10 (4) :65-74