دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، m.bahramkhani@gmail.com
چکیده: (1634 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای غذایی کودکان موضوع بسیار مهمی است که بسیاری از والدین را درگیر میکند. نقش فهم مادر از احساسات کودک و شیوههای غذا دادن او از موضوعات مهم تعامل مادر-کودک است. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه عملکرد انعکاسی با سبکهای غذا دادن مادران کودکان پیشدبستانی شهر قزوین انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش را مادران دارای کودک 0 تا 5 سال شهر قزوین تشکیل میدهد. برای انجام پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه تعداد 163 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عملکرد انعکاسی مادر (PRFQ) و سبکهای غذا دادن مادر به کودک (ISS) بود. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: دو کانون اصلی شناسایی شد. کانون اول به شدت تحت تأثیر خرده مقیاسهای پیشذهنی سازی و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی مادر و خرده مقیاسهای فشار آوردن، پاداش دادن و الگوسازی از سبک غذا دادن قرار دارد. کانون دوم، تحت تأثیر اطمینان و علاقه و کنجکاوی از عملکرد انعکاسی و الگوسازی، پایش، کنترل، فشار آوردن و محدودسازی از سبکهای غذا دادن قرار دارد. نتیجه گیری: عملکرد انعکاسی مادر نقش به سزایی در تعیین شیوههای غذا دادن او به کودک دارد. در صورتی که مادران عملکرد انعکاسی بهتری داشته باشند از روشهای کارآمدتر برای تعامل با کودک در ارتباط با تغذیه استفاده میکند و انعطاف بیشتری در این روشها از خود نشان میدهد.
KeshavarzTork Z, Alizadeh Asli A, Bahramkhani M. The Relation between Maternal Reflective Function and Feeding Strategies in Preschool Children of Qazvin. IJPN 2022; 10 (1) :87-96 URL: http://ijpn.ir/article-1-1985-fa.html
کشاورز ترک زهرا، علیزاده افسانه، بهرامخانی محمود. ارتباط عملکرد انعکاسی با سبک های غذا دادن مادران کودکان پیش دبستانی شهر قزوین. روان پرستاری. 1401; 10 (1) :87-96