دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. ، Hassani.fariba@gmail.com
چکیده: (2235 مشاهده)
مقدمه:دیابت، یک بیماری مزمن و متضمن خطر بالای ناتوانی و مرگ استکه علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانشناختی به ویژه افسردگی و کاهش سرمایه روانشناختی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف پژوهش حاضراثربخشیمهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی درنوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک بود. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی همراه باپیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی نوجوانان 14-16 ساله مبتلا به دیابت نوع یک شهر سنندج در سال 1398 بودند. نمونه آماری 30 نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک بود که به روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی (قرعه کشی) در گروه واقعیت درمانی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس سرمایه روان شناختی لوتانز و مقیاس افسردگی بک- 2 استفاده شد.گروه آزمایش در طی هشت جلسهی 90 دقیقهای مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با استفاده از تحلیــل واریانس آمیخته در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیــل شــدند. یافته ها: نتایج اثرات درون گروهینشانداد که مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی موجب افزایش سرمایه روان شناختی (18/268= F)؛ و کاهش افسردگی(23/149= F)؛ نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع شده است (05/0 > P). نتاج اثرات بین گروهی نشان داد که در گروه مداخله میزان سرمایه روان شناختی در شرکت کنندههای گروه آزمایش نسبت به شرکت کنندههای گروه کنترل افزایش و افسردگی در شرکت کنندههای گروه آزمایش نسبت به شرکت کنندههای گروه کنترل کاهش یافته است (05/0 > P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضرمهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی مؤثر بوده، لذا توصیه از این روش به روان شناسان بالینی جهت افزایش سلامت روانشناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پیشنهاد می گردد.
Hamidi A, Hassani F, Keshavarzi Arshadi F, Yousefi F. The Effectiveness of Reality Therapy Based on Skill-training on Psychological Capital and Depression in Adolescent Girls with Type 1 Diabetes. IJPN 2022; 10 (2) :37-47 URL: http://ijpn.ir/article-1-1972-fa.html
حمیدی افروز، حسنی فریبا، کشاورزی ارشدی فرناز، یوسفی فایق. تأثیر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک. روان پرستاری. 1401; 10 (2) :37-47