[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
Idexing::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نمایه پرستاری
AWT IMAGE  
..
نشریه مرور سیستماتیک

AWT IMAGE

..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
نشریه پرستاری
AWT IMAGE
..
پرستاری داخلی جراحی
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 47-37 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک
افروز حمیدی ، فریبا حسنی* ، فرناز کشاورزی ارشدی ، فایق یوسفی
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز. ، Hassani.fariba@gmail.com
چکیده:   (2235 مشاهده)
مقدمه: دیابت، یک بیماری مزمن و متضمن خطر بالای ناتوانی و مرگ است که علاوه بر عوارض جسمی، برخی مشکلات روانشناختی به ویژه افسردگی و کاهش سرمایه روان­شناختی نیز در افراد مبتلا به دیابت شایع است. هدف پژوهش حاضر اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی همراه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی نوجوانان 14-16 ساله مبتلا به دیابت نوع یک شهر سنندج   در سال 1398 بودند. نمونه آماری 30 نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک بود که به روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی (قرعه کشی) در گروه واقعیت درمانی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس­ سرمایه روان شناختی لوتانز و مقیاس افسردگی بک- 2 استفاده شد. گروه آزمایش در طی هشت جلسه­ی 90 دقیقه­ای مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی را دریافت کرد، اما گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از تحلیــل واریانس آمیخته در نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیــل شــدند.
یافته ها: نتایج اثرات درون گروهی نشان داد که مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی موجب افزایش سرمایه روان شناختی (18/268= Fو کاهش افسردگی (23/149= Fنوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع شده است (05/0 > P). نتاج اثرات بین گروهی نشان داد که در گروه مداخله میزان سرمایه روان شناختی در شرکت کننده­های گروه آزمایش نسبت به شرکت کننده­های گروه کنترل افزایش و افسردگی در شرکت کننده­های گروه آزمایش نسبت به شرکت کننده­های گروه کنترل کاهش یافته است (05/0 > P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی مؤثر بوده، لذا توصیه از این روش به روان شناسان بالینی جهت افزایش سلامت روان­شناختی بیماران مبتلا به دیابت نوع یک پیشنهاد می گردد.

 
واژه‌های کلیدی:  مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی، سرمایه روان شناختی، افسردگی، دیابت نوع یک
متن کامل [PDF 296 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/11/17 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamidi A, Hassani F, Keshavarzi Arshadi F, Yousefi F. The Effectiveness of Reality Therapy Based on Skill-training on Psychological Capital and Depression in Adolescent Girls with Type 1 Diabetes. IJPN 2022; 10 (2) :37-47
URL: http://ijpn.ir/article-1-1972-fa.html

حمیدی افروز، حسنی فریبا، کشاورزی ارشدی فرناز، یوسفی فایق. تأثیر مهارت آموزی مبتنی بر واقعیت درمانی بر سرمایه روان شناختی و افسردگی در نوجوانان دختر مبتلا به دیابت نوع یک. روان پرستاری. 1401; 10 (2) :37-47

URL: http://ijpn.ir/article-1-1972-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه روان پرستاری Iranian Journal of  Psychiatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 4660