دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، ah_nasiri@nm.mui.ac.ir
چکیده: (7523 مشاهده)
مقدمه: پرستاران شاغل در بخش روانپزشکی مرتب با محرکهای استرس آور رو به رو هستند که منجر به عوارض جسمی، روانی و رفتاری شده و بر کیفیت مراقبت از بیماران تأثیر میگذارد. آموزش میتواند در به کارگیری شیوههای مؤثر سازگاری کمک نماید. هدف این پژوهش تعیین تأثیر مدیریت استرس به شیوه شناختی_ رفتاری بر استرس شغلی و روشهای سازگاری پرستاران بخش روانپزشکی میباشد.
روش کار: این پژوهش نیمه تجربی در سال 1395 انجام شد.39 نفر از پرستاران بخشهای روانپزشکی بیرجند وارد مطالعه شدند. نمونه گیری در دسترس بود. گروه آزمون به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری را دریافت کردند. پرسشنامههای استرس شغلی و روشهای سازگاری با استرس در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و 2 ماه بعد از آموزش تکمیل شد. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای آماری مجذور کای، تی مستقل، تی زوج و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0 ≥ P تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بیشترین استرس پرستاران نگرانی از آینده و پیامدها و روش سازگاری استفاده شده نگرش مثبت به شغل بود. مقایسه میانگین نمره کل استرس قبل از مداخله 88/0 ± 79/1 و بعد از مداخله 82/0 ± 50/1 و پیگیری دو ماه بعد 60/0 ± 69/1 تفاوت معنی دار داشت (001 /0 >P ).
نتیجه گیری: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی_ رفتاری در کاربرد روشهای کارآمد سازگاری و کاهش استرس پرستاران میتواند مفید باشد.
rahimzadeh feyzabad T, NASSIRI A, KHAZAIE T, KHAZAIE K. The Impact of Cognitive Behavioral Stress Management on Job Stress and Coping Strategies in Psychiatric Nursing. IJPN 2017; 5 (1) :54-63 URL: http://ijpn.ir/article-1-899-fa.html
رحیم زاده فیض آباد طاهره، نصیری احمد، خزاعی طیبه، خزاعی کلثوم. تأثیر مدیریت تنش به شیوه شناختی رفتاری بر استرس شغلی و روشهای سازگاری روان پرستاران. روان پرستاری. 1396; 5 (1) :54-63