گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. ، saeed1788@gmail.com
چکیده: (676 مشاهده)
مقدمه: دانش آموزان نوجوان یکی از گروه های در معرض خودکشی میباشند و افکار خودکشی یک عامل پیش بینی کننده مهم برای اقدام به خودکشی و تکمیل آن است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی افکار خودکشی بر اساس سبک دلبستگی ناایمن، توانایی ذهنی سازی و ناگویی هیجانی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم در مدارس منطقه دو شهر تهران که دارای افکار خودکشی بودند، می شد. نمونه آماری شامل 220 دانش آموز دارای افکار خودکشی بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های سبک های دلبستگی، کنشوری تاملی، ناگویی هیجانی و ایدهپردازی خودکشی «بک» استفاده شد. داده هـای پژوهـش بـا اسـتفاده از نـرم افزارهـای Spssو Amosو بـه کمـک روش مـدلیابـیمعـادلات سـاختاری تحلیـل شـد. یافته ها:نتایج نشان داداثر مستقیم متغیر دلبستگی ناایمن دوسوگرا (80/2 t= ،39/0 =β)، دلبستگی ناایمن اجتنابی (01/3 t= ،68/0 =β)، اطمینان (16/7- t= ،53/0 =β)، عدم اطمینان (68/8 t= ،92/0 =β) و ناگویی هیجانی (91/3 t= ،43/0 =β) بر افکار خودکشی معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم متغیر دلبستگی ناایمن دوسوگرا بر افکار خودکشی از طریق نقش میانجی ناگویی هیجانی (05/0>p، 40/0=b).اثر غیرمستقیم متغیر سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی بر افکار خودکشی از طریق نقش ناگویی هیجانی (05/0>p، 56/0=b) اثر غیرمستقیم متغیر اطمینان(مولفه ذهنی سازی) بر افکار خودکشی از طریق نقش میانجی ناگویی (05/0>p، 42/0- =b) و اثر غیرمستقیم متغیر عدم اطمینان(مولفه ذهنی سازی)بر افکار خودکشی از طریق نقش میانجی ناگویی هیجانی معنیدار است (05/0>p، 61/0=b). نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای پژوهش در مجموع 53 درصد از واریانس افکار خودکشی دانش آموزان را تبیین کردند. نتیجهگیری: براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت، درک بالینی بهتر از ناگویی هیجانی در آسیب شناسی افکار خودکشی یک عنصر کلیدی در ارزیابی و کار بالینی با دانش آموزان دختر است. لذا پیشنهاد می شود به درمان های مبتنی بر تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی با هدف کاهش افکار خودکشی در دانش آموزان دختر توجه ویژه ای شود.
Moshtaghi S, Hashemipoor F. Modeling Suicidal Thoughts based on Insecure Attachment Style, Mentalizing Ability and Alexithymia in Female Students. IJPN 2024; 12 (2) :98-110 URL: http://ijpn.ir/article-1-2377-fa.html
مشتاقی سعید، هاشمی پور فرحناز. مدل یابی افکار خودکشی بر اساس سبک دلبستگی نا ایمن، توانایی ذهنی سازی و ناگویی هیجانی در دانش آموزان دختر. روان پرستاری. 1403; 12 (2) :98-110